onsdag den 3. februar 2021

AKT - hvad og hvordan

AKT står for adfærd, kontakt og trivsel. AKT sætter fokus på sociale processer omkring elevers trivsel i skolen.

En AKT-vejleder kan fungere som støtte for eleverne og er også sparringspartner for andre lærere, som skal arbejde med trivsel i klassen. AKT-vejlederen kan sammen med klassens lærer(e) planlægge undervisning relateret til sociale problemstillinger, udvikling af sociale kompetencer og inkluderende fællesskaber. En AKT-vejleder kan også inddrages i udredning og løsning af social mistrivsel, større konflikter og mobning i en klasse eller omkring en årgang.

Formålet med AKT

Målgruppen for AKT er primært elever, der ikke trives.

Ind imellem kan der opstå konflikter, dårlig stemning, samarbejdsvanskeligheder, uro og lignende i og omkring en klasse. I de fleste tilfælde vil klassens lærere løse disse ting selv. AKT-vejlederne træder til, hvis en enkelt elev eller gruppe i en klasse mistrives trods de tiltag der er allerede er iværksat og afprøvet af klassens lærere.

I alle situationer er udgangspunktet, at arbejdet sker i et samarbejde mellem AKT-vejlederen og klassens lærere. Derudover involveres elev, forældre, ledelse og eventuelt andre relevante personer såsom PPR.

Formålet med AKT-arbejdet er:

  • at flere personer skal trives
  • at modarbejde mobning
  • at afhjælpe konflikter
  • at forebygge
  • at skabe rum for trivsel og succesoplevelser for alle parter
  • at afdække problemstillinger, så elever i videst muligt omfang kan blive i egne klasser
  • at være samarbejdspartner med lærerne omkring elever og klasser
Lærerne laver en beskrivelse af deres oplevelser af bekymringen, og i samarbejde med AKT-vejlederen laves en plan for det videre forløb. Det kunne eksempelvis være observation i klassen, samtaler med elev(er), eller møde med forældre og/eller lærere.

Forældrene skal til enhver tid inddrages i arbejdet.